Ce beneficii va ofera consumul de rosii?

Antioxidantii din rosii ofera protectie impotriva unei serii de boli mortale, cancerul, diabetul si bolile de inima fiind cateva dintre acestea. Denumita stiintific Solanum lycopersicum , tomata este originara din America Centrala si de Sud. Vine in numeroase soiuri care sunt cultivate in climat temperat in diverse parti ale lumii.

Rosiile sunt exceptionale si cu adevarat benefice pentru persoanele care doresc sa slabeasca si sa isi mentina nivelul tensiunii arteriale. De asemenea, ajuta la imbunatatirea vederii si ajuta la gestionarea diabetului. Mai important, ele pot fi benefice pentru gravide.

La un moment dat in istorie, europenii au considerat rosiile ca fiind otravitoare, avand in vedere aspectul lor stralucitor. Aztecii au fost prima civilizatie de oameni care au folosit rosiile pentru gatit. Odata cu trecerea secolelor, cultivarea rosiilor s-a raspandit in Asia, iar in zilele noastre, China si India sunt cei mai importanti producatori de rosii din lume.

Rosia este denumita alimentul functional, iar acest lucru inseamna ca depaseste furnizarea unei alimentatii de baza. Un motiv principal este prezenta licopenului, antioxidantul atotputernic care imbunatateste sanatatea in numeroase moduri.

Frunzele plantei de rosii au o lungime care are in jur de 4-10 cm, si atat tulpina cat si frunza sunt paroase. Rosiile sunt cultivate in numeroase culori – in timp ce varianta cea mai obisnuita este cea rosie, alte culori includ galbenul, verdele, portocalul, negrul, rozul, albul, maro si violetul.

Beneficiile rosiilor pentru sanatate

Rosiile sunt o sursa excelenta de vitamine

O singura tomata poate furniza aproximativ 40% din minimul zilnic recomandat de vitamina C. Mai mult, rosiile furnizeaza vitamina A, care sustine imunitatea, vederea si sanatatea pielii; vitamina K, care este buna pentru oasele tale; si potasiu, un element nutritiv cheie pentru functia inimii, contractiile musculare si mentinerea unei tensiuni sanguine si a unui echilibru fluid.

Protejeaza sanatatea inimii

Rosiile au in componenta un antioxidant care este numit licopen, si care este responsabil de culoarea rosie a acestora. Cercetarile efectuate odata cu trecerea timpului, scot in evidenta faptul ca in ceea ce priveste beneficiile pentru sanatatea inimii, este mai eficient sa consumi rosii si produse de tomate decat sa iei suplimente de licopen.

Alte studii  care au fost efectuate asupra rosiilor, au aratat ca nivelurile ridicate in sange ale licopenului sunt legate de ratele de deces mai mici la persoanele cu sindrom metabolic, un grup de factori de risc care cresc sansele de a dezvolta boli de inima, diabet si accident vascular cerebral.

Imbunatatirea vederii

Licopenul este de asemenea bun pentru ochii tai. Si acesta nu este singurul nutrient protector peeper in rosii; contin si luteina si beta-caroten. Conform cercetarilor, acesti nutrienti sprijina vederea si protejeaza impotriva afectiunilor oculare, inclusiv cataracta si degenerarea maculara.

Ajutor cu gestionarea diabetului

Rosiile pot fi un aliment protector pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 2: intr-un studiu, persoanele cu diabet care s-au suplimentat cu rosii fierte timp de 30 de zile au cunoscut o scadere a peroxidarii lipidelor, o reactie in lant in care substantele numite radicali liberi ataca grasimea, ceea ce duce la deteriorara care creste riscul de boli de inima. Acest lucru este deosebit de important, deoarece diabetul dubleaza riscul de accident vascular cerebral si atac de cord.

Protejeaza sanatatea pielii

Un studiu din 2011 a descoperit ca combinatia de pasta de tomate si ulei de masline a protejat impotriva daunelor solare si a sporit productia de pro-colagen, o molecula care confera pielii structura si o mentine ferma si intinerita.

Oamenii de stiinta considera ca licopenul din rosii este esential. Este la cea mai mare concentratie cand rosiile au fost gatite, iar uleiul de masline isi imbunatateste absorbtia din sistemul digestiv in fluxul sanguin.